۱۰ روش مطالعه عربی رتبه برتر های کنکور

روش مطالعه عربی رتبه های برتر کنکور ریاضی

بسیاری از دانش آموزان در سال کنکور و به خصوص کنکور ریاضی و تجربی این سوال را دارند که چگونه عربی را برای کنکور بخوانیم. در حال خواندن پیشنهاد رتبه های برتر کنکور ریاضی، میتوانید نکات مهمی پیدا کنید که در تهیه بهترین روش خواندن عربی کنکور که با شخصیت و برنامه شما سازگار باشد، کمکتان میکنند.

ارسلان کریم زاده (رتبه 137 منطقه 1 کنکور ریاضی 97) – درصد عربی کنکور: 85%

نحوه خواندن عربی برای کنکور من این بود که قواعد درس عربی کنکور رو در تابستون کار کردم و از مهر ماه به بعد فقط قواعد رو دوره می کردم. پس از تسلط بر قواعد، شروع به تست زدن کردم. بعد از عید هر روز یک آزمون عربی از خودم می گرفتم تا از میزان تسلطم روی مباحث آگاه بشم.

مسعود بهزادی (رتبه 1 منطقه 1 کنکور ریاضی 88) – درصد عربی کنکور: 100%

من برای مطالعه عربی کنکور ریاضی، در تابستان درس عربی رو از کتاب عربی 1 شروع کردم. ابتدا لغت های هر درس رو از کتاب های کمک آموزشی عربی مطالعه می کردم، سپس به سراغ متن اون درس می رفتم و اون رو ترجمه می کردم. برای ترجمه متن، ابتدا خودم این کار رو انجام می دادم و سپس به سراغ معلم یا کتاب های کمک درسی می رفتم. بعد از ترجمه هم سراغ قواعد عربی می رفتم. برای یادگیری قواعد، از کتاب های کمک درسی استفاده می کردم، زیرا کتاب درسی فقط برای کسانی مناسبه که روی قواعد عربی تسلط کامل دارند. هرچند، لازمه که برای یادگیری قواعد ابتدا سراغ کتاب درسی عربی برید و تمرین های درس رو خوب یاد بگیرید.

موقع حل تمرین، به صورت سوال و پاسخ سوال توجه ویژه ای داشته باشید. پس از تسلط روی تمرین های کتاب درسی عربی ، سراغ متن درس برید و قواعد یاد گرفته شده رو در متن پیدا کنید. یعنی نقش کلمات رو در جملات پیدا کنید و اگر به مشکل برخوردید، از معلم عربی خودتون سوال کنید. برای تست زنی در مبحث قواعد، هر درسی رو می خونید، تست اون رو هم حل کنید. اما در مبحث لغات و ترجمه، بهتره که با فاصله تست بزنید. زیرا پس از حفظ لغت، بلافاصله تست زدن بی فایده است. برای حل تست های ترجمه حتما نکات ترجمه رو یاد بگیرید، چون حفظ کردن در کنکور به شما کمکی نخواهد کرد.

روش مطالعه عربی رتبه های برتر کنکور تجربی

علی مهران زاده (رتبه 27 منطقه 1 کنکور تجربی 97) – درصد عربی کنکور: 100%

اهمیت زیادی دارد که عربی کنکور را چطور بخوانیم. من برای مطالعه عربی کنکور تجربی، همگام با تدریس دبیر پیش می رفتم و تست می زدم. برای قسمت ترجمه از نکات تدریس شده توسط دبیر استفاده می کردم. در طول هفته دو متن درک مطلب کار می کردم و در 3 ماه آخر هم هر شب یک متن درک مطلب عربی کار می کردم و با این نحوه خواندن عربی، تو کنکور به تمام سوالات جواب صحیح دادم و 100 درصد زدم.

پریسا کفایتی (رتبه 39 منطقه 2 کنکور تجربی 98) – درصد عربی کنکور: 90%

من درس عربی رو در آزمون های آزمایشی حدود 90 درصد پاسخ می دادم. نحوه خواندن عربی من این بود که، ابتدا متن کتاب درسی و ترجمه متن رو می خوندم و سپس قواعد درس رو بررسی می کردم. هم چنین درسنامه کتاب کمک درسی رو مطالعه می کردم و تست می زدم. سپس پاسخ تشریحی سوالات رو بررسی می کردم. تست های مهم رو نشان دار می کردم تا برای جمع بندی عربی از اون ها استفاده کنم.

علیرضا موچانی (رتبه 16 منطقه 3 کنکور تجربی 97) – درصد عربی کنکور: 100%

در هنگام مطالعه درس عربی، برای تسلط بیشتر و مطالعه سریع تر از روش خلاصه نویسی برای کنکور استفاده می کردم. پس از مطالعه، تعدادی تست می زدم تا مطالب در ذهنم تثبیت شوند. پس از مدتی هم مجددا بقیه تست ها رو می زدم و بر مباحث مسلط می شدم و تونستم از این نحوه مطالعه عربی کنکور، نتیجه ای که می خواستم رو بگیرم.

آرین دواتگرزاده (رتبه 17 منطقه 1 کنکور تجربی 97) – درصد عربی کنکور: 86%

روش خواندن عربی من به این صورت بود که ابتدا در کلاس قواعد رو یاد می گرفتم و تعداد زیادی تست می زدم. سعی می کردم در هنگام حل مسائل قواعد، تست های ترجمه رو هم حل کنم. درک مطلب ها و تست های کنکور های سال های قبل رو هم حل می کردم. حل تعداد زیادی تست و تجزیه و تحلیل اونا، باعث افزایش سرعت مطالعه من در عربی شد و سرعت پیشرفت من رو تو این درس افزایش داد.

روش مطالعه عربی رتبه های برتر کنکور انسانی

زهره بابایی (رتبه 6 منطقه 2 کنکور انسانی 94) – درصد عربی کنکور: 100%

از سال دوم به صورت جدی عربی رو برای آزمون سراسری خوندم. روش خواندن عربی من این بود که، ابتدا قواعد رو (همراه با پیش‌ خوانی) به صورت کامل در کلاس یاد می ‌گرفتم و سپس تمرین‌ های کتاب رو به طور کامل حل می کردم و تمام متن دروس و گزاره ‌های داخل تمرین ‌ها رو تجزیه و تحلیل می ‌کردم و این روند رو تا پایان سال ادامه دادم. بعد از مطالعه و تسلط بر کتاب درسی عربی، برنامه‌ حجیمی برای تست زنی طراحی کردم؛ به طوری که تعداد زیادی از بهترین کتاب های تست عربی موجود در بازار رو چند بار حل کرده بودم. البته کتاب درسی همیشه برای من اولویت داشت و کتاب های عربی سه سال دبیرستان من اون قدر نوشته شده و سیاه هست که قابل خوندن و استفاده مجدد نیست، و حتی تمام جمله ‌های جزوه دبیرم رو هم تجزیه و تحلیل کردم و مجبور شدم که دوباره جزوه‌ جدیدی رو تهیه کنم و با این نحوه مطالعه عربی تونستم تو کنکور 100 درصد بزنم.

مجتبی جعفری مسلم رتبه 138 علوم انسانی سال 94 :
درصد عربی عمومی: 80%
درصد عربی اختصاصی : 81%

ابتدا قواعد درس را از روي جزوه يا کتاب‌هاي کمک درسي مطالعه و سپس همان قواعد را در دفترجداگانه خلاصه نويسي و در نهايت تست زني را شروع مي‌کردم.

تست‌ها را در طول هفته تقسيم کردم؛ به طوري که هر روز يک يا نيم ساعت از مطالعه خود را به تست‌زني عربي اختصاصمي‌دادم، يعني همۀ تست‌ها را در يک روز تمام نمي‌کردم؛ زيرا اين عمل، همباعث خستگي ذهن و زده شدن از درس عربي و هم باعث يادگيري ناقص آن درس مي‌شود. اينشيوه که من هر روز در برنامه‌ مطالعاتي‌ام تست زني عربي داشته باشم، باعث مي‌شد که منهر روز قواعد را مرور کنم و با آرامش تمام، ريز به ريز نکات را تحليل کنم و ۹۹ درصدنکات همان درس را ياد بگيرم و سپس تمام نکات مهمي را که در پاسخنامۀ تشريحي تست‌هاوجود دارد، در دفترچه‌اي جداگانه يادداشت مي‌کردم و اين دفترچه را هميشه همراه خود داشتم و در اوقاتي که داخل ماشين بودم يا در وقت‌هاي تلف شده، آن نکات را مرور مي‌کردم.

بعد از آنکه همه‌ تست‌ها را زدم و بر قواعد مسلط شدم، اين قواعد و نکته‌هايآن را روي قرآن کريم تمرين کردم؛ براي مثال، در مبحث اعلال، فعل‌هاي معتل را از رويقرآن پيدا نموده و نوع فعل معتل و نوع اعلالي را که در آن صورت گرفته است مشخص کردم. اين تمرين و تکرار باعث شد که بيشتر و بيشتر بر مباحث درس عربي مسلط شوم.

روش مطالعه عربی رتبه های برتر ,  علی ولایی رتبه 1 علوم انسانی سال 93
درصد عربی عمومی : 89 %
درصد عربی اختصاصی : 100 %

در عربي پايه‌ام ضعيف نبود و به خاطر علاقه‌ام به اين درس ، مطالعۀ آن برايم سخت نبود؛ هر چند که در درک مطلب کمي مشکل داشتم؛ چون معتقدم که سؤال‌هاي اين بخش کمي سليقه‌اي است. در کل، تمام دروس، بخصوص درس‌هاي تفهيمي مثل عربي يا رياضي، را روز خواني مي‌کردم؛ يعني همان روز که معلم درس مي‌داد، زماني را در خانه براي مطالعه آن دروس اختصاص مي‌دادم.

روش مطالعه عربی رتبه های برتر ,  امید شمس اللهی رتبه 2 علوم انسانی سال 93
درصد عربی عمومی: 100%
درصد عربی اختصاصی : 86%

سال چهارم هم دبيرمان تمام تست­هاي آزمون‌هاي سراسري و آزاد 10 سال اخير را سر کلاس مي‌آوردند و هر جلسه دو مجموعه کامل تست مي‌زديم و ايشان هر تستي را که مي‌ديدند مشکل است، توضيح مي‌دادند و قواعد عربي مرتبط با آن سؤال را دوره مي‌کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: