روش های مطالعه شیمی رتبه برتر ها

امیررضا براتی (رتبه 1 منطقه 2 کنکور تجربی 97) – درصد شیمی کنکور‌ : 92%

برای پاسخ دادن به بخش حفظیات شیمی باید به متن کتاب درسی مسلط می شدم‌. برای بخش محاسباتی هم با تمرین زیاد، محاسباتم قوی شد و تسلط پیدا کردم. سری دیگه از سوال‌های شیمی اون هایی هستند که نه حفظی محسوب می شن و نه محاسباتی؛ نحوه خواندن شیمی برای پاسخ دادن به این سوال‌ها اینه که باید مفاهیم دروس شیمی‌ رو کاملاً درک کرد و متوجه بود که هدف از طرح این مطلب در کتاب درسی چیست و چه فایده‌ای دارد. مثلاً من در ذهنم تجسم می کردم وقتی یک مولکول با مولکول دیگه برخورد می‌کنه چه اتفاقی می‌افته و با این روش مطالعه شیمی کنکور ، راحت‌تر سوال ها رو درک می کردم.
برای مطالعه شیمی کنکور تجربی ، بعد از مطالعه زیست‌ کنکور، بیشترین وقت رو صرف خوندن این درس می کردم. زمانی که تعطیل بودیم و مدرسه نداشتیم، نزدیک به 10 ساعت در هفته و در دوران مدرسه هم 6 یا 7 ساعت در هفته شیمی می خوندم.

علی مهران زاده (رتبه 27 منطقه 1 کنکور تجربی 97) – درصد شیمی‌ کنکور: 84%

نحوه مطالعه شیمی من اینطور بود که ابتدا کتاب درسی رو می خوندم و جزوه ی دبیر رو مطالعه می کردم و بعد درسنامه کتاب کمک درسی رو بررسی می کردم. موقع مطالعه، نکات درس شیمی رو در کتاب درسی وارد می کردم و درنهایت تست می زدم.

مریم علی کرمی (رتبه 243 منطقه 1 کنکور ریاضی 97) – درصد شیمی‌ کنکور: 80%

من قبل از حضور در کلاس، درس رو پیش خوانی می کردم. مباحث شیمی رو به دو بخش مطالب حفظی و مسئله ها تقسیم کرده بودم و برای هر کدوم به صورت مجزا وقت می گذاشتم. روش خواندن شیمی کنکور من به این صورت بود که بعد از تدریس دبیر، جزوه ی دبیر و کتاب درسی رو مطالعه می کردم و نکات مهم اون رو در دفترم یادداشت می کردم. هنگامی که احساس می کردم بر مطالب درس مسلط هستم، ابتدا تست های کنکور اون مطلب رو می زدم و بعد هم سراغ تست های تالیفی اون مطلب می رفتم. برای مطالعه شیمی کنکور ریاضی از این روش منظم استفاده میکردم که هر روز حدود 10 تست حل می کردم و دلیل اصلی موفقیتم در این درس رو مرور مداوم و روزانه ی این درس می دونم.

روزبه امین تفرشی (رتبه 3 منطقه 1 کنکور ریاضی 97) – درصد شیمی‌ کنکور: 100%

درس شیمی از نقاط ضعف من محسوب می شد و روش مطالعه ای که استفاده کردم، مرور منظم و زیاد تمام مطالب کتاب درسی بود. از نظر من بهترین منبع مطالعه درس شیمی کتاب درسی هست.

فیروزه حاتمی (رتبه 176 منطقه 2 کنکور ریاضی 94) – درصد شیمی‌ کنکور: 68%

نحوه مطالعه شیمی من اینگونه بود که پس از مطالعه متن کتاب و درس‌نامه‌های کتاب‌های کمک درسی، بدون در نظر گرفتن زمان تست می زدم و پاسخ ها رو به طور کامل بررسی می‌ کردم؛ بعد از هر تست حتی اگر سوال ساده بود پاسخ‌نامه ‌ی تشریحی رو کاملا مطالعه می ‌کردم. چون بعضی وقت ها نکته ای که در پاسخ نامه هست ممکنه از خود سوال جالب تر باشه. هم چنین سوالات مهم و اون سوالاتی که اشتباه زده بودم رو علامتدار می کردم تا بعدا دوباره برم سراغشون. از همه مهم تر، نکات ترکیبی و مهم سوالات رو تو کتاب درسی می نوشتم. نکات حفظی رو هم در یک دفترچه‌ می‌نوشتم. به نظرم روش صحیح مطالعه شیمی اینه که به تک تک نکات توجه کامل داشته باشی.

آزمون دادن باعث میشه دانش آموز خودش رو بشناسه و بتونه نقات ضعف خودش رو پیدا کنه. مثلا خود من در خوندن درس شیمی اوایل سال وقت کم می‌آوردم و با آزمون دادن به این مشکل پی بردم و با تست زیاد سرعت خودم رو افزایش دادم و یا این که دارای اشکالات محاسباتی بودم که رفع شد. بعد از هر آزمون، از اونجایی که اهمیت تحلیل آزمون رو می دونستم، تقریبا همه‌ی سوال‌ها رو بررسی می کردم و پاسخ‌نامه رو می‌خوندم و سوال‌ هایی که مشکل داشتم رو در کلاسور ارزیابی و نکات مهم رو هم در کتاب درسی می ‌نوشتم.

محمد اکبری مقدم (رتبه 40 منطقه 1 کنکور تجربی 95) – درصد شیمی ‌کنکور: 100%

برای مطالعه درس شیمی اول کتاب درسی رو می‌خوندم و بعد تست می‌زدم. موقع تست ‌زدن، هم نکاتی رو که بلد نبودم و غلط زده بودم و هم اون هایی رو که تونسته بودم درست بزنم، اما نکات مهم و خوبی داشتند، یادداشت و بعداً اون ها رو مرور می‌کردم.
من اون قدر تمرین می‌کردم که با دیدن یک تست، فورا روش حل اون رو متوجه می شدم و همچنین برای اینکه وقتم تلف نشه، واکنش سوال رو کاملا حفظ بودم. به طور کلی، تمرین زیاد بهترین نحوه مطالعه شیمی و تنها راه آسون شدن سوالات شیمی‌ هست و باعث افزایش سرعت پاسخگویی به تست‌های این درس می‌شه.

فائزه قائم دوست (رتبه 2 منطقه 2 کنکور تجربی 94) – درصد شیمی کنکور‌: 100%

نحوه مطالعه شیمی من اینطور بود که به طور کلی اول متن کتاب درسی را مطالعه میکردم ، مطالب حفظی را حفظ می‌کردم (مثلاً کتاب شیمی‌ ۲ مفهومی – حفظی است) بعد از خوندن متن کتاب درسی شیمی، جزوه معلم رو مطالعه می‌کردم. درباره کتاب های تست، اول درس نامه اون ها رو مرور می‌کردم، بعد تست می‌زدم. دور اول تست آموزشی می‌زدم؛ یعنی سؤال‌ها رو یکی یکی بررسی می‌کردم و بعد در دفعات بعدی امتحانی تست می‌زدم؛ یعنی ۵۰ تست رو یک‌جا حل می‌کردم. نباید بدون مطالعه و تسلط روی کتاب درسی سراغ تست رفت. چون در سؤالات تستی نکته دار به مشکل برمی خوریم. من روی مفاهیم کتاب درسی مسلط بودم. بعضی از نکات مهم رو در کتاب درسی حاشیه‌ نویسی می کردم و برای مرور درس شیمی کنکور هم اول کتاب درسی و نوشته‌ های خودم رو می خوندم و بعد سراغ تست های علامت دار می رفتم و با این روش مطالعه شیمی، تونستم که شیمی کنکور رو 100 درصد بزنم.

احمد نیک بخت (رتبه 25 منطقه 3 کنکور ریاضی 93) – درصد شیمی‌ کنکور: 88%

بهترین روش خواندن شیمی کنکور نتیجه‌ی توجه من به این نکته بود که اصولا درس شیمی 3 نوع سوال داره که هر کدوم روش مطالعه خاص خودش رو داره:
روش مطالعه شیمی برای سوالات حفظی: من در این نوع سوالات ابتدا خود متن کتاب رو می‌خوندم و تمام نکات حفظی اون رو بررسی و سپس حفظ می‌کردم. بعد سوالات تالیفی و کنکور مربوط به اون مبحث رو حل می‌کردم و اگه نکته‌ی خاصی بود اون رو یادداشت می‌کردم.
نحوه مطالعه شیمی برای سوالات مفهومی: این نوع سوالات رابطه کمی با کتاب درسی دارند و روش مطالعه من این طور بود که قسمت‌های مربوط به کتاب درسی رو می‌خوندم و سپس مطالب کتاب های کمک درسی مختلف که کامل‌تر از کتاب درسی بود رو مطالعه می‌کردم و بعد به دقت تست‌های مختلف تالیفی و کنکور رو حل می‌کردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب: